Ikke bare skjermtitting…

Skjerm

Å finne leker til barn og unge som ikke bare stimulerer til skjermtitting, dataspill og chatting på internett og sosiale medier, er en utfordring. Men det finnes ikke noe bedre alternativ enn å utnytte barns interesse for teknologi med andre aktiviteter.

Med fantasi og helhetstenking er det mulig å integrere den store variasjonen av muligheter og utfordringer, interesser og behov som barns virkelighet består av. Slik kan du legge et godt grunnlag der alt er tatt hensyn til på en morsom, og ikke bare ”pedagogisk” måte.

Den moralske pekefingeren…

Det hjelper lite med ”fornuft” og moralske pekefingre. Både foreldre, besteforeldre, lærere og andre voksne må bidra med mer kreativitet og større fantasi for å løse utfordringen med voldelige dataspill og timesvis aktivitet foran en upersonlig skjerm.

Barn og unge trenger fortsatt fart, spenning og stimulerende opplevelser, men det er ikke nødvendig å la dem bli foret med ensidige og voldelige dataspill og leker.

Å finne leker som både kan brukes ute og inne og benytte apper, PC/Mac og andre digitale medier til å redigere bilder eller kontrollere aktivitetene med, er en flott måte å integrere egen fantasi, fysiske leker, data og ny teknologi på.

Egne dataspill, apper og historier

Kanskje kan noen litt eldre hjelpe til med å lage egne apper eller dataspill? Om du selv eller noen i nabolaget underviser i teater eller drama, eller er flinke fortellere, kan det flettes inn historier eller eventyr som grunnlag for utvikling av dataspill og apper.

For de minste barna er det kanskje tilstrekkelig å finne fysiske leker som de kan ha som alternativ til skjermen. Også de minste har som regel ferdigheter som gjør at de fint kan bruke apper og PC/Mac selv.

Finn gode arenaer for felles lek

Lek

Det beste tipset vi kan gi handler om å finne et hovedtema, for det andre er det smart å kombinere teknologi og rollespill, for det tredje å finne felles arenaer der hele familien, både barn og voksne, gutter og jenter og ulike alderstrinn kan gå sammen om å finne spennende og utfordrende leker. Å lage et rollespill der alle kan få bidra med sin favorittaktivitet er selvsagt det aller beste. Skap en egen verden der det er naturlig at begge kjønn slipper til med sine spesielle evner, ferdigheter og talenter, og hvor teknologi, fantasi og kreativitet naturlig hører sammen.

Utvikle kreativitet

Et forslag er å arrangere konkurranser mellom jenter og gutter, brødre og søstre, der de danner lag som belønner mestring av teknologiske leker som utrykningsfartøy, ambulanser, politibiler og brannbiler samtidig som de skal ta seg av ofrene etter en ulykke på best mulig måte. Dette er også en så realistisk situasjon at de fleste barn vil kjenne igjen virkeligheten uten å protestere. Du kan til og med legge inn din egen ”pedagogiske” undersøkelse for å sjekke om vitenskapen har rett: Undersøkelser viser at der hvor et team består av begge kjønn blir resultatet mer kreativt og fleksibelt enn når bare ett av kjønnene er representert. Du kan jo som forelder sjekke om dette stemmer med dine egne barn! Uansett er det en nyttig og fin erfaring å finne leker som begge kjønn kan gå sammen om. Det er god ledertrening på et tidlig stadium. Alle leker og forslag må vurderes ut fra det utviklings- og alderstrinnet barna er på, men med god tilpasning kan lekene starte enkelt og gjøres vanskeligere og mer utfordrende etter hvert slik at både de minste barna kan ha glede og nytte av leken og de mer erfarne og eldre ungene får mulighet for å vokse med oppgavene. En slik bevisst tilnærming krever selvsagt mer av foreldrene, mer planlegging, mer tid og krefter, men belønningen er desto større.

Historiefortelling

Lær av dataspill, kaptein Sabeltann og andre underholdningskonsepter som først skaper en egen verden ved hjelp av en hovedfortelling med egne helter, skurker og hovedrolleinnehavere, som deretter følges opp og utbroderes nesten i det uendelige med sidehistorier, leker, produkter og opplevelser som passer inn i totalkonseptet.
La gjerne barna lage sin egen felles fortelling der de tar inn alt i historien alt de har lyst til å gjøre og mestre – og så utvikle og gjennomføre et rollespill der de både kan ta i bruk leker de allerede mestrer og har, og leker de ønsker seg. Det kan være en oppgave som både foreldre og besteforeldre kan gi sine håpefulle – der belønningen er ”skjult” i historien som en egen ønskeliste til bursdagen eller julaften…