Viktig med riktig leketøy

Puslespill

Det har blitt skrevet milevis med avhandlinger om lekens betydning for barns utvikling og mange flere mil vil fortsatt bli skrevet. Også i dyreriket brukes leken for å lære, men å ta i bruk ting, altså leketøy, er unikt for mennesket. Dette har å gjøre med menneskets forestillingsevne, evnen til å tillegge eksterne objekter egenskaper, verdi og liv. Det har også å gjøre med menneskets bruk av verktøy, men her fins det også eksempler fra dyreriket. Sjimpanseunger hermer etter foreldrenes bruk av steiner og stokker for å få tilgang til føde, de leker altså med verktøy.

Lek og lær

Barn lærer ved å leke, mens ungdom og voksne ser på læring som et kjedelig slit. Hadde voksenopplæring i større grad tatt form av lek så hadde vi kanskje vært litt klokere alle mann? Å leke oss til kunnskap er heldigvis noe vi kan velge selv og mange populære leketøy som brettspill gir oss nyttig lærdom samtidig mens vi har det gøy sammen med andre. Det har de senere år også blitt utviklet mange databaserte spill hvor utvikling av logikk, matematikk, ordforråd etc. er en gratiseffekt av spillets gleder.

Leketøy for voksne barn

Vi voksne trenger også leker og heldigvis fins det gode tilbud også for oss. Det er spesielt menn som i voksen alder fortsetter å leke selv om dette ofte ikke er like populært hos deres kvinnelige partnere. Det beste er så klart om vi kan leke sammen både voksne, kvinner og menn og barn. Sport er en form for lek, det er ikke uten grunn at vi sier “de olympiske leker”. Rollespill og teater er andre former for lek som mange voksne har det gøy med og lærer mye av. Mange voksne har dessuten en eller annen hobby og disse kan ofte anses som en slags forlengelse av barndommens lek.

Lek er en utfordring

Barn leker uansett og de tenker ikke over at de leker, det er deres mest naturlige tidsfordriv. De tenker heller ikke over utfordringene som ligger i leken, utfordringene som gjør at de utvikler egenskaper som hjelper dem senere i livet. Samarbeid og sosial omgang er viktige aspekter ved leken. Det ligger ikke automatisk i oss at vi klarer å omgåes andre mennesker på en sunn og konstruktiv måte, vi må lære det. Denne kunnskapen begynner å ta form i sandkassa og vi får bruk for den allerede fra 1. klasse på barneskolen. Å leke betyr på mange måter at vi tar utfordringen det er å være menneske (se utvalget av leker spesielt egnet for de minste).

Leken setter rammene

Leken gir oss ikke bare kunnskap og ferdigheter, den gir oss også rammer og regler. Like viktig som å bli kjent med våre egne rammer og grenser er det å forstå andres grenser. Gjennom barndommens gleder og konflikter, ekstatisk moro og nådeløse kamper lærer vi om oss selv og våre medmennesker. Neste gang du er i byen en tur, ta en kikk på leketøy i topp kvalitet på Playdon!

Hvorfor leker vi?

Lek

Lek er ikke bare en fornøyelig form for tidsfordriv. Leken kan også fungere som et viktig verktøy i mange aspekter av dagliglivet for både barn og voksne. Lek hjelper oss til å mestre fysiske utfordringer som f.eks. finmotorikk, samt med kognitiv utvikling og sosiale evner. Lek kan også brukes som et utmerket verktøy i en integreringsprosess. Dette kan være et barns introduksjon inn i et nytt miljø ved f.eks. bytte av skole, eller det kan være ved integrering inn i en ny kultur og tradisjon.

Hva er lek?

Johan Huizinga (1872-1945), en av grunnleggerene av moderne kulturhistorie, definerte lek som følgende: Lek er en frivillig aktivitet som bevisst foregår på utsiden av det “vanlige” livet. Lek oppfattes som “uviktig”, men har samtidig evnen til å absorbere deltagerne intenst og totalt. Lek er en aktivitet som ikke er knyttet til noen form for fortjeneste eller materiell interesse. Lek foregår innenfor sine egne rammer i tid og sted og ifølge sine egne klart definerte regler.

Lek og barn

Hos små barn er lek ofte knyttet til kognitiv utvikling og sosialisering. Lek som oppfordrer til læring inkluderer ofte leketøy, verktøy samt lekekamerater. En del former for lek kan ses som rene øvelser i situasjoner som kan oppstå senere i livet, som f.eks. lekeslåssing. Resultater innenfor neurovitenskapen indikerer at lek utvikler personlig fleksibilitet. Dette gir seg uttrykk i individets evne til å løse et problem på flere forskjellige måter, samt evnen til å forbedre, eller omorganisere en situasjon. Å lære gjennom lek har lenge vært ansett som et kristisk aspekt i barns utvikling. Barn bruker også leken til å regulere sine følelser, uten en slik regulering kan følelser senere i livet fort bli overveldende og føre til negativt stress.

4D puslespill – leker for hele familien.

Lek og sport

Sport er en av de mest universielle former for lek. De forskjellige kontinentene har hver sine dominerende varianter. Ifølge sosiologen Norbert Elias er sport blant voksne en viktig del av sivilisasjonsprosessen. Tap eller seier i sport kan også påvirke våre følelser i en slik grad at ingenting annet virker viktig. Det er ikke bare utøverne av sport som blir emosjonelt påvirket. Mennesker som følger en bestemt sportsgren passivt, kan i like stor grad la seg rive med og “føle” det samme som utøverne. Slike opplevelser kan være så sterke at de dominerer individets følelser og oppførsel.

Lek og voksne

Voksne som ofte deltar i lek og spill kan ofte bli beskrevet som barnslige av andre, mindre lekende voksne. Men lek er faktisk en viktig aktivitet uavhengig av alder. Voksenlek kan føre til kreativitet og glede og målet er ikke alltid kun moro. Lek og fantasi er utrolig viktige elementer i utviklingen av kunst og på mange områder i vitenskapen. Forestillingsevne blir sett på som helt essensielt hos menn og kvinner som studerer opprinnelsen til vårt univers og samtidig leter etter livets aller minste byggeklosser.

Finn gode arenaer for felles lek

Lek

Det beste tipset vi kan gi handler om å finne et hovedtema, for det andre er det smart å kombinere teknologi og rollespill, for det tredje å finne felles arenaer der hele familien, både barn og voksne, gutter og jenter og ulike alderstrinn kan gå sammen om å finne spennende og utfordrende leker. Å lage et rollespill der alle kan få bidra med sin favorittaktivitet er selvsagt det aller beste. Skap en egen verden der det er naturlig at begge kjønn slipper til med sine spesielle evner, ferdigheter og talenter, og hvor teknologi, fantasi og kreativitet naturlig hører sammen.

Utvikle kreativitet

Et forslag er å arrangere konkurranser mellom jenter og gutter, brødre og søstre, der de danner lag som belønner mestring av teknologiske leker som utrykningsfartøy, ambulanser, politibiler og brannbiler samtidig som de skal ta seg av ofrene etter en ulykke på best mulig måte. Dette er også en så realistisk situasjon at de fleste barn vil kjenne igjen virkeligheten uten å protestere. Du kan til og med legge inn din egen ”pedagogiske” undersøkelse for å sjekke om vitenskapen har rett: Undersøkelser viser at der hvor et team består av begge kjønn blir resultatet mer kreativt og fleksibelt enn når bare ett av kjønnene er representert. Du kan jo som forelder sjekke om dette stemmer med dine egne barn! Uansett er det en nyttig og fin erfaring å finne leker som begge kjønn kan gå sammen om. Det er god ledertrening på et tidlig stadium. Alle leker og forslag må vurderes ut fra det utviklings- og alderstrinnet barna er på, men med god tilpasning kan lekene starte enkelt og gjøres vanskeligere og mer utfordrende etter hvert slik at både de minste barna kan ha glede og nytte av leken og de mer erfarne og eldre ungene får mulighet for å vokse med oppgavene. En slik bevisst tilnærming krever selvsagt mer av foreldrene, mer planlegging, mer tid og krefter, men belønningen er desto større.

Historiefortelling

Lær av dataspill, kaptein Sabeltann og andre underholdningskonsepter som først skaper en egen verden ved hjelp av en hovedfortelling med egne helter, skurker og hovedrolleinnehavere, som deretter følges opp og utbroderes nesten i det uendelige med sidehistorier, leker, produkter og opplevelser som passer inn i totalkonseptet.
La gjerne barna lage sin egen felles fortelling der de tar inn alt i historien alt de har lyst til å gjøre og mestre – og så utvikle og gjennomføre et rollespill der de både kan ta i bruk leker de allerede mestrer og har, og leker de ønsker seg. Det kan være en oppgave som både foreldre og besteforeldre kan gi sine håpefulle – der belønningen er ”skjult” i historien som en egen ønskeliste til bursdagen eller julaften…