Ikke bare skjermtitting…

Skjerm

Å finne leker til barn og unge som ikke bare stimulerer til skjermtitting, dataspill og chatting på internett og sosiale medier, er en utfordring. Men det finnes ikke noe bedre alternativ enn å utnytte barns interesse for teknologi med andre aktiviteter.

Med fantasi og helhetstenking er det mulig å integrere den store variasjonen av muligheter og utfordringer, interesser og behov som barns virkelighet består av. Slik kan du legge et godt grunnlag der alt er tatt hensyn til på en morsom, og ikke bare ”pedagogisk” måte.

Den moralske pekefingeren…

Det hjelper lite med ”fornuft” og moralske pekefingre. Både foreldre, besteforeldre, lærere og andre voksne må bidra med mer kreativitet og større fantasi for å løse utfordringen med voldelige dataspill og timesvis aktivitet foran en upersonlig skjerm.

Barn og unge trenger fortsatt fart, spenning og stimulerende opplevelser, men det er ikke nødvendig å la dem bli foret med ensidige og voldelige dataspill og leker.

Å finne leker som både kan brukes ute og inne og benytte apper, PC/Mac og andre digitale medier til å redigere bilder eller kontrollere aktivitetene med, er en flott måte å integrere egen fantasi, fysiske leker, data og ny teknologi på.

Egne dataspill, apper og historier

Kanskje kan noen litt eldre hjelpe til med å lage egne apper eller dataspill? Om du selv eller noen i nabolaget underviser i teater eller drama, eller er flinke fortellere, kan det flettes inn historier eller eventyr som grunnlag for utvikling av dataspill og apper.

For de minste barna er det kanskje tilstrekkelig å finne fysiske leker som de kan ha som alternativ til skjermen. Også de minste har som regel ferdigheter som gjør at de fint kan bruke apper og PC/Mac selv.